Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου Σχολικό έτος 2022-23
Γυμνάσιο Φιλιατών | Φιλιάτες Θεσπρωτίας | |||||
|
| |||||
Κωδικός Σχολείου(ΥΠΑΙΘ) | 1803010 | |||||
ΣΤΟΙΧΕΙΑ | ||||||
Έδρα του Σχολείου | Εθνικής Αντιστάσεως-Κυρά Βασιλικής 1 46100 Φιλιάτες | |||||
|
|
| ||||
Τηλέφωνο | 2664022101 | FAX | ||||
e-mail | Ιστοσελίδα gymnasiophiliaton3.blogspot.com | |||||
Διευθυντής Σχολικής Μονάδας
|
Καράτσης Θωμάς
| |||||
Υποδιευθυντής |
Μηντελής Γιασεμής | |||||
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων |
Παπαγιάννη Παναγιώτα | |||||
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου
Σχολικό έτος 2022-2023
Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων και βασίζεται στις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας. Η συμμετοχή οποιουδήποτε ατόμου στη σχολική ζωή σημαίνει αυτόματα την ανεπιφύλακτη αποδοχή και σχολαστική τήρηση του σχολικού κανονισμού, στο σύνολό του.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου του Σχολείου και του εκπροσώπου του Δήμου. Επιπλέον, έχει εγκριθεί από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου μας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης (άρθρο 37, Ν.4692/2020). Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/ριες του Σχολείου. Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων/ κηδεμόνων. Ο Κανονισμός επιαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Το Σχολείο αποτελεί μια δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα που διασφαλίζει τη συνεργασία των μελών του χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας. Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι αφενός εμπεδώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και αφετέρου διαμορφώνουν ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:
∙ Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
∙ Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
∙ Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
∙ Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/ριας, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
∙ Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
2. Λειτουργία του Σχολείου
Ι. Διδακτικό έτος
Το διδακτικό έτος ορίζεται από την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους και λήγει την 30η Ιουνίου του επόμενου έτους. Το διδακτικό έτος χωρίζεται σε δύο τετράμηνα.
Α΄ τετράμηνο: 11 Σεπτεμβρίου – 20 Ιανουαρίου (ακολουθούν βαθμοί τετραμήνου )
Β΄ τετράμηνο: 21 Ιανουαρίου – 31 Μαΐου
Ακολουθούν γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις (τελικοί βαθμοί μέσα Ιουνίου)
II. Προσέλευση στο σχολείο
Η προσέλευση των μαθητών στο σχολείο πριν την έναρξη των μαθημάτων γίνεται μέχρι τις 08:15. Στις 8.15 πραγματοποιείται η πρωινή συγκέντρωση στην οποία συμμετέχουν όλοι οι μαθητές. Μετά την προσευχή γίνονται οι ανακοινώσεις που αφορούν τους μαθητές και ως εκ τούτου θα πρέπει να είναι όλοι παρόντες, προκειμένου να ενημερωθούν. Η προσέλευση των μαθητών και μαθητριών θα πρέπει να είναι έγκαιρη τόσο κατά την πρωινή συγκέντρωση όσο και κατά την είσοδό τους στις αίθουσες διδασκαλίας κάθε διδακτική ώρα.
Μετά την πρωινή συγκέντρωση η εξώπορτα του σχολείου κλείνει. Όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση, για να μην δημιουργείται αναστάτωση στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία, παρουσιάζονται πρώτα στο γραφείο της Διεύθυνσης. Εάν δε γίνουν δεκτοί στην τάξη παίρνουν απουσία. Κατόπιν, παραμένουν σε κατάλληλο χώρο του Σχολείου υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού και εισέρχονται στην τάξη τους μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας.
ΙΙΙ. Παραμονή στο σχολείο
1. Οι μαθητές πρέπει να εισέρχονται στην τάξη αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι. Εφόσον εισέλθει ο διδάσκων στην αίθουσα διδασκαλίας δεν επιτρέπεται η είσοδος σε κανέναν μαθητή. Οι θέσεις των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία τους με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος καθώς και με τους καθηγητές που διδάσκουν στο τμήμα αυτό.
2. Αλλαγή θέσης επιτρέπεται μετά από συνεννόηση με τον διδάσκοντα καθηγητή. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής, από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας. Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού, καφέ και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας.
3. Ποτέ και για κανένα λόγο (π.χ. διάλειμμα ή πιθανό κενό) κανείς μαθητής - μαθήτρια δεν απομακρύνεται από τον χώρο του σχολείου, παρά μόνο μετά από άδεια της διεύθυνσης του σχολείου και μετά από επικοινωνία με τους γονείς, οι οποίοι θα πρέπει να δηλώνουν την παρουσία τους στη διεύθυνση του σχολείου. Απαγορεύεται για οποιονδήποτε λόγο να παραλάβουν το παιδί τους (πριν το πέρας του προγράμματος) χωρίς να το γνωρίζει ο διευθυντής ή ο υποδιευθυντής του σχολείου.
4. Δεν επιτρέπεται κατά την διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου, η επικοινωνία των μαθητών/τριων με άτομα ξένα προς τη σχολική κοινότητα,.
5. Μαθήτρια-Μαθητής, ο οποίος τιμωρείται με ωριαία απομάκρυνση από τα μαθήματα, παραμένει στο σχολείο και απασχολείται σύμφωνα με τις οδηγίες του υποδιευθυντή ή άλλου εντεταλμένου εκπαιδευτικού.
6. Οι μαθήτριες –μαθητές δεν πρέπει να φέρνουν στο σχολείο πολύτιμα ή επικίνδυνα αντικείμενα αν όμως είναι απαραίτητο τα αφήνουν στη διεύθυνση ή σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο.
7. Η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων και κάθε άλλου μέσου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για λήψη απαγορεύεται σε όλους τους χώρους του σχολείου και σε όλη την διάρκεια του σχολικού προγράμματος από την νομοθεσία. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο, υποχρεούται καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στη τσάντα του. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με τις προβλεπόμενες σχολικές κυρώσεις. Οι μαθητές μπορούν να κάνουν χρήση του τηλεφώνου του σχολείου με άδεια του Διευθυντή.
8. Η απαγόρευση χρήσης του κινητού κατά την ώρα του μαθήματος αφορά και τους καθηγητές.
9. Το κάπνισμα των μαθητριών-μαθητών στους χώρους του σχολείου απαγορεύεται σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.
10. Η ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία προβλέπει τις συνέπειες της καταδολίευσης των εξετάσεων, των αντιγραφών, των υποκλοπών κ.λ.π. Το σχολείο έχει χρέος να αντιμετωπίζει αποφασιστικά αυτά τα φαινόμενα, τόσο για ουσιαστικούς λόγους, επειδή αλλοιώνεται η πραγματική σχολική κατάσταση του μαθητή, όσο και κυρίως, για παιδαγωγικούς. Το σχολείο πρέπει να αποδοκιμάσει την άποψη ότι ο μαθητής μπορεί, με άλλους τρόπους, όχι τίμιους, να επιτύχει ένα αποτέλεσμα και εάν αυτό γίνει αντιληπτό, να μην έχει καμιά συνέπεια.
11. Το Σχολείο δεν φέρει ευθύνη σε περίπτωση απώλειας χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που οι μαθητές φέρουν τυχόν μαζί τους. Έχει όμως υποχρέωση να ερευνήσει τέτοια περιστατικά και να επιβάλλει πειθαρχικές κυρώσεις αν χρειαστεί.
ΙV. Αποχώρηση από το σχολείο
Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του. Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει τη Διεύθυνση του Σχολείου.
V. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας.
Ωράριο μαθημάτων
|
|
1η | 08:15 - 09:00 |
2η | 09:10 - 09:55 |
3η | 10:05 - 10:50 |
4η | 11:00 - 11:40 |
5η | 11:50 - 12:30 |
6η | 12:40 - 13:20 |
7η | 13:25 - 14:00 |
VI. Απουσίες μαθητών
1) Για την τακτική́ παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται οι κηδεμόνες τους.
2) Ο κηδεμόνας κάθε μαθητή́/τριας που απουσίασε από́ το σχολείο οφείλει να γνωστοποιεί στο σχολείο τους λόγους της απουσίας με έναν από τους τρόπους επικοινωνίας που έχει δηλώσει στο σχολείο κατά την εγγραφή του/της μαθητή́/τριας σε αυτό́. Η γνωστοποίηση του λόγου των απουσιών συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά μόνο στην περίπτωση που προβλέπεται ο μη υπολογισμός τους κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων φοίτησης.
3) Δεδομένης της υποχρέωσης των υπεύθυνων καθηγητών/τριών και του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου να ενημερώνουν τους κηδεμόνες για τις απουσίες των μαθητών/τριών και της υποχρέωσης των κηδεμόνων να ενημερώνουν το σχολείο για τους λόγους απουσίας των μαθητών/τριών κατά́ τον χαρακτηρισμό́ φοίτησης οι απουσίες δεν διακρίνονται σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες.
4) Αν ο/η μαθητής/τρια έχει απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ή έχει πραγματοποιήσει τριάντα (30) συνόλικά απουσίες, ο/η εκπαιδευτικός που είναι υπεύθυνος/η του τμήματος επικοινωνεί με τους γονείς/κηδε- μόνες του/της μαθητή́/τριας πληροφορείται τον λόγο των απουσιών και ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου. Μετά την πρώτη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο/η εκπαιδευτικός τους ενημερώνει τις πρώτες πέντε (5) εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή́ στον συνολικό́ αριθμό́ απουσιών. Επίσης όταν πραγματοποιούνται επαναλαμβανόμενες απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος, μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα που, ενδεχομένως, κρίνονται απαραίτητες. Εάν η επικοινωνία με τους κηδεμόνες δεν είναι εφικτή ή εάν οι κηδεμόνες αρνηθούν την επικοινωνία ή εάν για οποιονδήποτε άλλο λόγο είναι απαραίτητο, εξετάζεται η αναγκαιότητα χρήσης ενεργειών παιδαγωγικού χαρακτήρα, όπως, ενδεικτικά, η προσφυγή σε υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές ή κοινωνικές υπηρεσίες.
5) Οι απουσίες των μαθητών/τριών αθροίζονται και λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών.
6) Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
7) Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών του/της δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114). Ο χαρακτηρισμός της φοίτησης ως επαρκής επιτρέπει στις μαθήτριες-τους μαθητές να προσέλθουν στις γραπτές εξετάσεις του ΜΑΪΟΥ – ΙΟΥΝΙΟΥ . Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας που σημείωσε πάνω από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες. Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.
VII. Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων
1. Οι γονείς οφείλουν να ενημερώνονται για θέματα που αφορούν στην επίδοση, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά των μαθητών σε καθορισμένες ώρες και ημέρες που έχει ορίσει ο κάθε εκπαιδευτικός αλλά και εκτάκτως, αν παραστεί ανάγκη. Επίσης θα πρέπει να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς για θέματα που έχουν σχέση με ιδιαίτερη αντιμετώπιση μαθητών.
2. Οι γονείς ενημερώνουν το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για θέματα υγείας των μαθητών ή για οποιαδήποτε άλλα θέματα κρίνουν ότι πρέπει να ενημερωθεί το σχολείο ,τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά τους. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να προσαρμόσουν ανάλογα τη συμπεριφορά τους και να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία και εχεμύθεια τα ιδιαίτερα προβλήματα αυτών. Οι γονείς που έχουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία) μπορούν να επικοινωνήσουν με το ΚΕΔΔΥ (Τηλ. 2665028341)
3. Η ενημέρωση μαθητών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται μέσω των ακόλουθων τρόπων:
· Αποστολής e-mail
· Αποστολής sms
· Ιστοσελίδας του Σχολείου.
·Ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
·Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες.
· Τηλεφωνικά, σε έκτακτες περιπτώσεις.
4.Οι γονείς εισέρχονται στο χώρο του σχολείο μόνο στο χώρο των γραφείων .
5.Οι γονείς-κηδεμόνες μπορούν να επικοινωνούν με τα παιδιά τους κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου μετά από άδεια από τον διευθυντή .
6.Οι γονείς-κηδεμόνες ενημερώνονται κατά καιρούς με έγγραφες ανακοινώσεις και σημειώματα τα οποία οφείλουν να διαβάζουν με προσοχή
7.Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν αμέσως το σχολείο με τηλεφώνημα για τυχόν απουσία του παιδιού.
8.Η αργοπορία των μαθητριών-μαθητών την πρώτη ώρα που οφείλεται σε αργοπορία λεωφορείων δικαιολογείται.
9 . Οι κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να προσκομίσουν κατά την εγγραφή των μαθητών στη Α Γυμνασίου, το υπό του νόμου προβλεπόμενο Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ), συμπληρωμένο από τον οικογενειακό γιατρό τους. Το ΑΔΥΜ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Ι. Φοίτηση:
Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωση τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους.
II. Σχολικοί χώροι
Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα καθαρό και ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για μάθηση. Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές:
♣ Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
♣ Δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο, δεν γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
♣ Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό, σε άριστη κατάσταση.
♣ Β. Αποκατάσταση ζημιών
§ Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τις φθορές που θα προκαλέσει και ελέγχεται πειθαρχικά. Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για την συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο.
§ Για την αποφυγή παρόμοιων φαινομένων, οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να κάνουν τις απαραίτητες συστάσεις και ν΄ αναλαμβάνουν τις ευθύνες που προκύπτουν από την παραβατική συμπεριφορά των παιδιών τους.
III. Διάλειμμα
1. Σε κάθε διάλειμμα , οι μαθητές βγαίνουν όλοι από την αίθουσα, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων. Ανοίγουν προηγουμένως τα παράθυρα και ο καθηγητής/τρια εξέρχεται τελευταίος/α και κλειδώνει την πόρτα της αίθουσας.
2.Κανείς μαθητής/τρια κατά την ώρα των διαλειμμάτων δεν βρίσκεται στους ορόφους του σχολικού κτηρίου, αλλά όλοι μαζί στον προαύλιο χώρο του. Αν ο καιρός δεν είναι καλός τότε οι μαθήτριες –μαθητές παραμένουν στον διάδρομο του ισογείου ή στο αμφιθέατρο και ακολουθούν τις οδηγίες των εφημερευόντων καθηγητών
3. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών (φαγητό, νερό, τουαλέτα). Οι μαθητές/τριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό που βρίσκεται εκεί.
ΙV. Συμπεριφορά - Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
Διευθυντής
Ο Διευθυντής του σχολείου βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας μέσα στη σχολική κοινότητα. Ενδιαφέρεται για τη οργάνωση και την πραγματοποίηση του έργου μέσα στο σχολείο καθώς και για την ικανοποίηση των αναγκών των εκπαιδευτικών και του υπόλοιπου προσωπικού. Οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντά του περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία.
1. Η συζήτηση και η επικοινωνία των μαθητών με την Διεύθυνση διεξάγεται ελεύθερα, αλλά και με τον πρέποντα σεβασμό. Η δημοκρατική επικοινωνία έχει κανόνες και όρια συμπεριφοράς, αναγνωρίζει ρόλους και απαιτεί από τους φορείς διάθεση να υπερασπιστούν το ρόλο τους.
2. Ο Διευθυντής χρησιμοποιεί περισσότερο τον έπαινο, τις παραινέσεις, τις συμβουλές και, γενικότερα, θετικά κίνητρα. Ωστόσο, τις περιπτώσεις αποκλίσεων από τους κανόνες του σχολείου οφείλει να τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη, να κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις, να ανακαλεί στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα και, αν χρειαστεί, να τους τιμωρεί. Οι παρατηρήσεις, οι υποδείξεις, η αποδοκιμασία πράξεων και φαινομένων ή ακόμη και η επιβολή ποινής εντάσσονται μέσα στα καθήκοντά της και απορρέουν από το ρόλο του.
3. Στη συμπεριφορά του προς τους μαθητές οφείλει να χρησιμοποιεί με δικαιοσύνη και χωρίς διακρίσεις τα οποιασδήποτε μορφής κίνητρα, θετικά ή αρνητικά.
4. Ο Διευθυντής πρέπει να έχει τακτική επαφή με τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια.
Να φροντίζει, ώστε στην επικοινωνία της με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες.
5. Οφείλει να δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σ’ αυτόν και τους εκπαιδευτικούς και να εξασφαλίζει τη συναίνεση και τη συνεργασία τους.
6. Πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ικανοποιούν την ανάγκη για αναγνώριση της προσωπικότητας και της αξίας τους από το περιβάλλον. Για το σκοπό αυτό πρέπει να τους παροτρύνει να συμμετέχουν στη σχεδίαση και οργάνωση της εργασίας τους, καθώς και στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν και να ενδιαφέρεται για την επαγγελματική τους βελτίωση. Εξυπακούεται ότι η επικοινωνία πρέπει να είναι αμφίδρομη.
7. Η ομαλή λειτουργία του σχολείου προϋποθέτει το σεβασμό της προσωπικότητας του άλλου. Προς την κατεύθυνση αυτή ο Διευθυντής οφείλει να αναπτύσσει θετικές στάσεις απέναντι στους υφισταμένους του και να ικανοποιεί βασικές ανάγκες τους στα πλαίσια των νόμων και του ανθρωπισμού.
Οι εκπαιδευτικοί
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση −διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς. Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να:
· Διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών εντός του σχολείου, καθώς και κατά τις σχολικές εκδηλώσεις και εκδρομές.
· Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους.
· Συμβάλουν στην διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για βοήθεια, όταν αντιμετωπίζουν τυχόν πρόβλημα.
· Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια και να μην κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών.
· Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών και ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
· Ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
· Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
· Συνεργάζονται με τον/τη Διευθυντή/ρια, τους γονείς και τους αρμόδιους ΣΕΕ για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
Οι μαθητές/μαθήτριες
Η συμπεριφορά των μαθητών πρέπει να διέπεται από δημοκρατικό ήθος, σεβασμό στο εκπαιδευτικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, στους συμμαθητές τους, στη σχολική περιουσία, καθώς και στην δική τους προσωπικότητα. Απαγορεύεται κάθε είδος βίας, λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής. Οι μαθητές θα πρέπει να:
· Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
· Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
· Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
· Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
· Επιδιώκουν και συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας, η ανακύκλωση υλικών και η συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων.
· Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
3. Απευθύνονται στον/στη Διευθυντή/Διευθύντρια.
· Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, αντιδρούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
· Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ριών για μάθηση.
· Απευθύνονται στους/στις καθηγητές/ριες και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
· Όταν υπάρχει ανάγκη, μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
· Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
· Τα σχολικό βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχεται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφεται.
Ειδικότερη αναφορά για πειθαρχικό έλεγχο
Κάθε παρέκκλιση από τους κανόνες της σχολικής ζωής και τις ηθικές αρχές του κοινωνικού περιβάλλοντος, η οποία εκδηλώνεται με πράξεις ή παραλείψεις, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και αντιμετωπίζεται με σχολικές πειθαρχικές κυρώσεις (ποινές). Τις πειθαρχικές κυρώσεις επιβάλλουν τα εξής όργανα:
1. Ο διδάσκων καθηγητής: Προφορική Παρατήρηση , Επίπληξη και Ωριαία απομάκρυνση από το διδασκόμενο μάθημα.
2. Ο Διευθυντής του σχολείου: Όλες τις παραπάνω κυρώσεις και Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι και μιας (1) ημέρας
3. Ο Σύλλογος διδασκόντων: Όλες τις παραπάνω κυρώσεις και Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι και δυο (2) ημερών καθώς και Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Πολύ σοβαρά παραπτώματα, που ενδέχεται να επιφέρουν την ποινή της απομάκρυνσης από το Σχολείο, θεωρούνται:
● Η χειροδικία ή η άσκηση ψυχολογικής βίας από μεμονωμένα άτομα ή ομάδες.
● Η πρόκληση ζημιών ή φθορών στην περιουσία του Σχολείου ή σε περιουσία προσώπων εντός του σχολικού χώρου.
● Η κατοχή ή χρήση αλκοόλ μέσα στους σχολικούς χώρους. Στην περίπτωση κατοχής ή χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από την πολιτεία ποινικές διαδικασίες.
V. Σχολικές Δραστηριότητες
Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά δραστηριοτήτων, εντός και εκτός Σχολείου που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχει στην αρχή του σχολικού έτους σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπόψη παιδαγωγικά κριτήρια. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά εμπλουτίζουν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, τις συνδέουν με την καθημερινή ζωή, αποκτούν δεξιότητες ζωής, ευαισθητοποιούνται σε διάφορα κοινωνικά θέματα, διευρύνουν τους ορίζοντες τους και κάνουν πράξη όσα μαθαίνουν στα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων . Το Σχολείο επιδιώκει την ευαισθητοποίηση των γονέων/κηδεμόνων και τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών στις επετειακές, μορφωτικές, πολιτιστικές, αθλητικές εκδηλώσεις.
4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται στενά με το Σχολείο, προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το Σχολείο. Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς και τον/τη Διευθυντή/ρια του Σχολείου στην επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.
II. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέματα, όμως, της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
III. Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το επταμελές Σχολικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από το Διευθυντή της Σχολικής μονάδας, δύο (2) εκπροσώπους του Δήμου Φιλιατών, τρείς (3) εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου μας, έναν (1) εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων και έναν (1) εκπρόσωπο της μαθητικής κοινότητας, αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων/ουσών και οικογενειών των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος.
IV. Η σημασία της σύμπραξης όλων
Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων −μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/ριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης−, για να επιτύχει στην αποστολή του.
5. Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους
Ι. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Ο/Η Διευθυντής/ρια του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, ο/η Διευθυντής/ρια ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
ΙΙ. Covid
Το σχολείο μας παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας απέναντι στον κορωνοιό εφαρμόζοντας όλα τα πρωτόκολλα που μας αποστέλλονται από τους αρμόδιους φορείς. Έχουμε ορίσει υπεύθυνο εκπαιδευτικό για τον Covid 19 και έχουμε δημιουργήσει ειδική αίθουσα Covid, όπου απομονώνονται οι μαθητές που παρουσιάζουν συμπτώματα και αποτελούν ύποπτα κρούσματα, ενώ ταυτόχρονα ειδοποιούμε τους γονείς τους για να τα παραλάβουν από το χώρο το σχολείου. Σε όλες τις αίθουσες έχουμε τοποθετήσει απολυμαντικά φάρμακα και τις αερίζουμε συνέχεια και σε κάθε διάλλειμα.
6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από τους/τις μαθητές/τριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει, για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του. Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον/τη Διευθυντή/ρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών προς ενημέρωσή τους.
Φιλιάτες 21 Σεπτεμβρίου 2022
Ο Διευθυντής
Καράτσης Θωμάς
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου